Monday, May 31, 2021

Zimny maj!

Maj dobiegł końca i dobrze, bo nie będę go szczególnie miło wspominać.

Po pierwsze, zeszłoroczny majowy wyjazd do Japonii przełożyliśmy na maj 2021, i niestety znowu nic z tego nie wyszło... Pandemia się ciągnie jak flaki z olejem, granice (które nas interesują) wciąż pozamykane dla turystów, a co najgorsze - sama Japonia, stawiana w zeszłym roku za przykład kraju, który tak świetnie radzi sobie z koronawirusem, bo ma mało zachorowań, i w ogóle, okazuje się kompletnie nieogarnięta jeśli chodzi o zaszczepienie Japończyków (brak sprawnie działającej infrastruktury) czy organizację służby zdrowia. Do tego zbliżają się przełożone o rok Igrzyska Olimpijskie, wobec których narasta coraz większy sprzeciw społeczny (nawet do 80% pytanych jest na "nie") - czemu się specjalnie nie dziwię, skoro obecnie zaszczepionych jest ok. 5% Japończyków i to z grupy 65+, a co z kolejnymi rocznikami nie wiadomo. Podczas, gdy wycofują się wolontariusze i brak jest wystarczającej ilości personelu medycznego do zabezpieczenia potrzeb okołoolimpijskich, władze miotają się, żeby ogarnąć wszystko i jednak zorganizować te Igrzyska, bo w grę wchodzą olbrzymie pieniądze, a wypowiedzi padające z ust władz MKO-lu w rodzaju "Igrzyska się na pewno odbędą! Wszyscy musimy coś poświęcić dla zorganizowania igrzysk w tym roku za wszelką cenę!" wywołują tylko kolejne fale protestów ze strony obywateli Japonii, którzy pytają pana Bacha co na przykład on osobiście zamierza poświęcić, bo w ich przypadku może to być zdrowie albo życie, kiedy do nie zaszczepionej Japonii bez wystarczającego zaplecza szpitalnego przyjedzie 15 000 sportowców i 90 000 ludzi z ekip/sędziów/itd z najróżniejszych krajów... Inna sprawa, że myślę sobie, że te Igrzyska będą niesamowicie smutne, to zawsze był festiwal sportu ale też kultury danego kraju, a już wiadomo, że Japonia nie wpuści do kraju widzów zagranicznych, w czerwcu zdecydują, czy pozwolić miejscowym widzom wejść na trybuny stadionów, a sportowcy dostali już wytyczne, że będą się poruszać wyłącznie między Wioską Olimpijską a obiektami sportowymi bez możliwości wyjścia na miasto, zwiedzenia czegokolwiek, i bez kontaktów z innymi ekipami. No i tak...

Poza tym, to był wyjątkowo zimny maj! Zwiedziona którymś cieplejszym dniem zmieniłam nam kołdrę na letnią i to był błąd, bo kaloryfery już nie grzeją a ja w nocy marznę, dorzucając na cieniutką kołderkę grubości prześcieradła narzutę (i jak tak dalej pójdzie, to rozważę jeszcze wełniany koc!...) Rowerowo maj nie był tak bogaty jak kwiecień, jeździłam w zasadzie tylko wtedy, kiedy musiałam coś załatwiać na mieście czy zrobić zakupy, mało robiliśmy wycieczek krajobrazowych. Pierwszy tydzień był zimny, mokry i wietrzny, a ponieważ 6 i 9 maja mieliśmy pierwsze dawki szczepionki, to nie chcieliśmy się pozaziębiać przed szczepieniem i odpuściliśmy rower. Potem do końca miesiąca "chodziły" po nas mniejsze i większe katary, i tylko Robert cisnął, żeby znowu zrobić 400 km, ja nie byłam taka twarda. W ogóle, kwiecień i maj pokazały nam jedną rzecz - jeżdżenie na rowerze jest super, można pojechać na wycieczki w piękne miejsca i załatwić dużo spraw bez korzystania z komunikacji miejskiej/samochodu, ale 400 km/miesiąc to nasza górna granica do przejechania. Rower jest fajny, ale jeżdżenie zabiera dużo czasu, a my nie jesteśmy rowerowymi fanatykami, nie budzimy się z nadzieją na jeżdżenie na rowerze i nie kładziemy spać planując kolejne trasy. Mamy też inne zainteresowania, na które chcemy poświęcać czas, a przecież pojechanie na wycieczkę rowerową to nie tylko czas na siodełku - to przygotowania sprzętu i wybór trasy, ubranie się i wyposażenie, a po jeździe - zadbanie o rower (czyszczenie, oliwienie łańcucha, itp), pranie, prysznic.

Projekt remont zaczyna wchodzić w fazę realizacji - dostaliśmy już wstępną wycenę podstawowych prac remontowych, teraz musimy spotkać się z naszą firmą, ustalić konkrety (chcemy dokonać kilku zmian w kosztorysie) i podpisać umowę. I oczywiście przekazać klucze, żeby prace się rozpoczęły! To jeszcze nie jest ten fajny etap wybierania czegokolwiek (oprócz okien, które też wymieniamy), na razie będzie burzenie ścian, zrywanie starych podłóg, skuwanie kafelków, usuwanie kuchni i łazienki.

Z innych wiadomości - piekarnik Amica na razie nadal działa. Nie wiem, czy się cieszyć, bo po dłuższym użytkowaniu wiem, że dokonałam złego wyboru - po prostu ten piekarnik nie jest wygodny w obsłudze! Ma dwa pokrętła - jednym wybiera się rodzaj grzania - drugim ustawia temperaturę albo czas pracy. Żeby ustawić temperaturę, trzeba dość długo przyciskać przycisk z symbolem termometru, żeby na wyświetlaczu wartość temperatury zaczęła migać i wtedy pokrętłem możemy ją zwiększyć/zmniejszyć. Tak samo z czasem - mocno i dość długo naciskamy przycisk z symbolem zegara aż wartość zacznie migać, wtedy pokrętłem ustawiamy czas. I kiedy piszę "długo naciskamy" to nie jest to moje marudzenie, tylko jest to naprawdę zauważalnie długo, nie pyk! i już, tylko trzeba docisnąć i poczekać z 5 sekund, a jeszcze są chwile, kiedy najwyraźniej nie trafiam idealnie w pole przycisku i nic się nie dzieje, muszę naciskać ponownie... (mam porównanie z pralko-suszarką marki Haier z podobnym dotykowym wyświetlaczem, tam jest tylko muśnięcie i pralka włączona, funkcja wybrana, tutaj trzeba mieć ciężką rękę!...) Gdy ustawimy rozgrzanie piekarnika do danej temperatury, na wyświetlaczu pojawi się kropka oznaczająca, że piecyk się nagrzewa. Gdy dojdzie do zadanej temperatury, kropka gaśnie. Czego się tu czepiam? A tego, że nie daje żadnego sygnału dźwiękowego!!! Włączam piekarnik, krzątam się po kuchni, coś gotuję albo dokańczam danie do wstawienia do piecyka i co chwilę muszę patrzeć czy piekarnik już mi się rozgrzał!... Ostatnio Robert poczuł się nieswojo, bo usiadłam obok niego na kanapie i co chwilę zerkałam mu przez ramię do kuchni, a ja po prostu pilnowałam, czy piecyk już się nagrzał i czy mogę wstawiać precle!...

Pizza pieczona w 280 stopniach. To znaczy, do takiej temperatury rozgrzał się piekarnik, a kiedy otworzyłam drzwi, żeby błyskawicznie wsunąć pizzę do środka, schłodził się do 254 C i zajęło mu dobre kilka minut, żeby znowu dociągnąć do tych 280 stopni.....

No i kwestia wyświetlacza - potrafi on wyświetlić tylko jedną rzecz na raz - albo aktualną godzinę albo temperaturę w piekarniku. Jeśli chcemy sprawdzić, ile zostało czasu do końca pieczenia, trzeba nacisnąć przycisk z zegarem - wtedy na chwilę pokaże się czas pieczenia jaki pozostał, ALE zaraz z powrotem zmienia się na temperaturę albo aktualną godzinę, co tam mieliśmy akurat wybrane. I to jest dla mnie niewygodne, wolałabym widzieć kilka parametrów na raz, a nie co jakiś czas sprawdzać, ile mi zostało do końca pieczenia! Jest jeszcze jedna funkcja, którą jak ten głupek zachwyciłam się przed zakupem, ale poznałam jej wadę - piekarnik ma opcję "otwieranie drzwi łokciem" i to rzeczywiście działa, zamiast ciągnąć za rączkę stuka się lekko łokciem w uchwyt i drzwi same się otwierają na oścież. Nie musimy otwierać piekarnika dłonią a dopiero potem sięgać po blachę do wstawienia. Jednak... żeby taka funkcja działała, drzwi nie mają zawiasów, które można zblokować w dowolnym ustawieniu, bo przecież by się same nie otwierały! Więc nie ma mowy o pozostawieniu czegoś do wystygnięcia (np.: Pawłowej) w uchylonym piekarniku, bo nie da się tych drzwi trochę uchylić, można je tylko zamknąć albo całkowicie otworzyć.

Także tak to wygląda.... Oczywiście do nowego mieszkania mam już wybrany nowy piekarnik z zupełnie innej firmy!!! *^w^*

***

Mam dla Was nowy przepis na chleb słodowy od niezawodnej Vildy Surdegen. Chleb jest łatwy, w smaku treściwy, słodkawy, bardzo ciekawa alternatywa dla zwyczajnego razowca.

Na 3 bochenki

Rano dokarm zakwas żeby mieć gotowe 300g aktywnego zakwasu.

300g słodu żytniego (użyłam jęczmiennego, bo taki miałam w domu)
120g płatków owsianych
60g mąki pszennej pełnoziarnistej 2000
160g mąki żytniej pełnoziarnistej
600g mąki pszennej chlebowej 750
1tbsp soli

- wymieszaj suche składniki w dużej misce.

1000g wody w temp. pokojowej
450g melasy (użyłam tej z morwy)
300g zakwasu
- w drugiej misce wymieszaj wodę z melasą i zakwasem.

Dodaj mieszankę płynną do suchych składników, wymieszaj porządnie szpatułką. Wyłóż trzy podłużne foremki papierem do pieczenia.

Wlej ciasto do foremek, ok. 1kg do każdej, przykryj i odstaw do wyrastania/dojrzewania w ciepłe miejsce (27°C na 8 godz. lub 24°C 12 godz.)

Piecz 15 min w 200°C, zmniejsz temperaturę do 175°C i dopiekaj chleb jeszcze przez ok. 1 godz. 15 minut.

3 Ł melasy/miodu
3 Ł wody

Wymieszaj melasę z wodą, posmaruj wyjęte z piekarnika bochenki. Przykryj i pozwól im stygnąć 2 godziny w formach, następnie wyjmij chleb na kratkę i wystudź do końca.

***

W czerwcu czeka nas początek prac remontowych, na ten miesiąc przypada też nasza rocznica ślubu i z tej okazji postanowiliśmy wyjechać na weekend do miejsca, które jest superturystyczne a ja jeszcze nigdy tam nie byłam! *^o^* Ale to w drugiej połowie miesiąca, a najpierw druga dawka szczepionek, pogoda mam nadzieję się poprawi i będzie więcej rowerowania dla przyjemności i pikników z przyjaciółmi! (jeden już był w maju) *^v^* Oraz czekam na truskawki! Bo szparagi już są! *^V^*

10 comments:

1. Ja powoli się pakuję na urlop, ale niestety prognozują równie chłodny czerwiec. W ekspresowym tempie kończę sweter. :)
    Czekam na relacje remontowe . Pozdrawiam!

Replies
    1. Swetrów mam zapas, jakby co. Ale szkoda tych niezorganizowanych z powodu zimna pikników!...
      Mam nadzieję, że na urlop będziesz miała piękną pogodę! *^v^* My planujemy wrzesień, czekamy aż Czechy się otworzą, mamy skrzynkę butelek po piwie do wymiany i Czeski Raj do połażenia. *^o^*

2. ale zmiany!!!! super!
    Totalnie nie interesuję się obecna covidową sytuacją w Japonii i to co o niej piszesz, nie napawa mnie optymizmem, ba! jestem w lekkim szoku.
    nie wiem gdzie w tym roku spędzę urlop, pewnie wybierając płytki i pakując graty :) aczkolwiek zawsze na Mani urodziny gdzieś się wybieramy. w tym roku padło na Łódź i hotel Stare Kino, w którym każdy pokój utrzymany jej w stylistyce starych polskich filmów, a że w Olsztynie już byliśmy w alejce Hanza Klossa, to weekend urodzinowy spędzimy min, w pokoju pt. Stawka większa niż szycie ;) w planach mamy jeszcze obiecane zoo, Muzeum kinematografii, kuchnie żydowską ( ale nie sieciówkę Tel Aviv) no i palmiarnię ( ogród botaniczny (?))

Replies
    1. Podoba mi się Twój entuzjazm, chociaż go nie podzielam, bo nie znoszę zmian... Ale wiem, że często są one "na lepsze", mimo, iż nie zawsze od razu to wiadomo. Wciąż chwilami bijemy się z myślami, czy to dobry pomysł się przeprowadzać... No, ale nie dowiemy się dopóki nie spróbujemy!
      Sytuacją w Japonii jestem kompletnie zaskoczona... Zeszły rok nie zapowiadał takiego rozwoju sytuacji, a im dłużej nie będą w stanie poradzić sobie ze szczepionkami, tym dłużej nie wpuszczą do siebie turystów, i co z gospodarką i turystyką?...
      Nie wiedziałam, że w Łodzi jest taki hotel, zapisuję na przyszłość! *^V^* My jedziemy do małego miasteczka i byłam w szoku, jak beznadziejna jest tam baza noclegowa, ale o tym napiszę bliżej wyjazdu. Ciekawe hotele butikowe są chyba tylko w dużych miastach...

Delete
  3. Większość azjatyckich krajów nie jest gotowa na przyjęcie turystów, no może poza Tajlandią,która otwiera Pukhet. Malezja znowu się totalnie zamknęła, jak za pierwszego lockdownu. Moje wakacje będą chyba w ogrodzie , albo na usteckiej plaży, a raczej spędzę je w domu, próbując rozpakować nasze czteroletnie nabytki.
    Dobrze, że opisałaś piekarnik, wiem czego nie kupię. chociaż nasz jeszcze obecny piekarnik jest Amici i byłam z niego zadowolona:)))

Replies
    1. Japonia niestety zawaliła jedną podstawową sprawę - podczas, gdy inne kraje kierowały się badaniami producentów szczepionek, Japonia kilka miesięcy przeprowadzała własne badania bo tak stanowi ich prawo. No, ale to ich zgubiło i teraz są daleko w tyle ze szczepieniami, na dzień dzisiejszy 2,7% obywateli jest w pełnie zaszczepionych. A po drugie, oni kładli do szpitali każdego, kto dostał pozytywny wynik testu na Covid niezależnie od powagi objawów, co oznacza, że łóżka dla pacjentów z koronawirusem błyskawicznie im się wypełniły! W związku z tym szybko zabrakło łóżek dla poważnie chorych i ludzie zaczęli umierać w domach w oczekiwaniu na zwolnienie się miejsca w szpitalu pod respiratorem... No i tak...
      My liczymy na Czechy we wrześniu, zobaczymy! Za kilka dni bierzemy z Robertem drugą dawkę szczepionki, ściągamy paszport szczepionkowy i możemy jechać. *^v^* (niech tylko Czesi otworzą granice dla turystów!)
      Z poprzedniego piekarnika Amica kupionego w 2009 roku też byłam zadowolona (niestety się zepsuł i zachciało mi się czegoś nowego, nowocześniejszego), miał dużo lepsze wygodne rozwiązania obsługi, ten jest źle zaprojektowany a ja nie wyobraziłam sobie pracy z nim i to był mój błąd!...

Delete
  4. Ha ha fajnie, że mieszkanie dopiero w fazie planów ale piekarnik wybrany! Moi rodzice mają piekarnik Amica i powiem szczerze, że szczerze go nie lubię. Jest dla mnie zdecydowanie zbyt skomplikowany. Ja mam w swojej kuchni piekarnik z Ikei i jestem bardzo zadowolona chociaż mam podejrzenie, że dolna grzałka to chyba tak na pół gwizdka. Na moje skromne potrzeby jest w zupełności wystarczający.
    Bardzo podobają mi się Wasze plany mieszkaniowe, trochę Wam zazdroszczę tych wszystkich mieszkań na stanie. Ja sobie czasami tak myślę, jakby to było gdybym wróciła kiedyś do domu rodzinnego. Czego nie wykluczam. No i Służew nad Dolinką jest ok, ja mieszkałam już w tylu miejscach ale Ursynów zawsze należał do moich ulubionych miejsc. I masz rację wtedy się jednak budowało, że niby wielka płyta ale za to nikt sobie w okna nie zaglądał. Moi znajomi mają super apartament na Wilanowie i mocno się zdziwiłam, że można z łatwością zobaczyć co sąsiad właśnie gotuje w kuchni.

Replies
    1. Co tam piekarnik! Ja już mam wybrane piekarnik, płytę, lodówkę!... *^v^* Pralko-suszarkę kupiliśmy w styczniu tego roku i jestem z niej zadowolona, więc jedzie z nami, mikrofalówkę mamy tę samą od 24 lat i wciąż nic lepszego na rynku nie ma, ^^*~~, tylko zmywarki jeszcze nie wybraliśmy, bo nie mamy doświadczenia, to będzie nasza pierwsza. A np.: lodówka jest elementem, wokół którego budujemy część kuchni, więc musiała być wcześniej wybrana, żeby można było znaleźć na nią miejsce, dobudować kawałek ściany.
      IKEA chyba oferuje sprzęty Whirlpool, prawda?
      Wiesz, te mieszkania przypadły nam w udziale po śmierci bliskich, więc to jest takie słodko-gorzkie dziedzictwo, ale jest to pewne zabezpieczenie, mimo, iż jest z nimi trochę zamieszania i dokonywania wyborów, i wydawania pieniędzy. Ale jak to mówią, mieszkanie jeść nie woła, niech będzie! ^^*~~
      My całe życie (oprócz trzech lat na Ochocie, czego nigdy nie polubiłam) mieszkaliśmy właśnie nad Dolinką albo na Ursynowie, nie wyobrażamy sobie innego miejsca. Wilanów jest dla nas zbyt zapakowany, ale tak się teraz buduje - deweloper kupuje minimalną ilość ziemi, byle by się blok zmieścił, ludzie i tak kupią mieszkania... "Za komuny" osiedla były pewnym założeniem urbanistycznym, z miejscem na sklepy, place zabaw, na przepływ powietrza (są takie miejsca na Ursynowie, gdzie zawsze trochę wieje! ^^*~~), oczywiście nie każde osiedle z tamtych czasów tak wygląda, ale mieliśmy szczęście dorastać właśnie na takich.

Delete
  5. Ah i jeszcze zapomniałam dodać, że będę z ogromną ciekawością oglądać Wasze poczynania remontowe, pamiętaj aby zrobić zdjęcia 'przed'.

Replies
    1. Już zrobiłam kilka zdjęć, może wrzucę w następnym wpisie. Ja też jestem ciekawa Waszej przeprowadzki, nigdy nie mieszkałam w domu, to dla mnie ciekawostka. *^v^*